Yoga en Meditatie

Hallo, yoga cursisten, hierbij een overzicht van de Yoga lessen van augustus t/m december 2020

De lessen zijn in Westerbroek Oudeweg 22, zolang de 1,5 meter regel gehandhaafd blijft gaan we voor een maximum van 5 deelnemers per groep. We ventileren, voor en na de les en als het kan ook in de les, we reinigen elke keer de bankjes, deurkrukken e.d.

maandag: 
-19.39-20.30 uur: Yin Yoga VOL
20.45-21.45 uur : Dynamische Yoga VOL
Data: 24, 31 augustus, 14, 21, 28 september, 5 en 26 oktober, 2, 9, 16, 23, 30 november en 7 en 14 december

dinsdag : 
19.30-20.30 uur: Hatha Yoga VOL
20.45–22.00 uur : Hatha Yoga verdieping (*) VOL
Data: 25 augustus, 1, 15, 22, 29 september, 6 en 27 oktober, 3, 10, 17, 24 november, 1,  8 en 15 december

woensdag:
19.30-20.30 uur: Hatha Yoga VOL
20.45–21.45 uur : Hatha Yoga VOL
Data: 26 augustus, 2, 16, 23, 30 september, 7 en 28 oktober, 4, 11, 18, 25 november, 2, 9 en 16 december

Donderdag:
19.30-20.30 uur: Hatha Yoga VOL
Data: 27 augustus, 3, 17, 24 september, 1, 8 en 29 oktober, 5, 12, 19, 26 november, 3, 10 en 17 december

Opgave via de appgroep, of de mail: info@ontspanningbalansenergie.nl

De spelregels:

-eigen mat mee, de wollen matten mogen we niet gebruiken
-eigen drinken mee (er is geen thee na de les)
-yogakleding alvast aan doen
-1,5 m afstand, de indeling van de yogaruimte is aangepast
-handen wassen van te voren, er is desinfectiemiddel in de hal aanwezig
-niet gaan als je verkouden bent en/of koorts hebt
-zelf papieren zakdoekjes meenemen
-wij luchten en reinigen de yogaruimte na elke les

Wat is Yoga:

Je kunt het woord yoga vertalen met de woorden verbinden, samenbrengen   en ook met het woord aandacht. Door aandacht verbinden we ons bewust met   iets. In de hatha yoga -waarop meestal gedoeld wordt als we het over yoga   hebben- gaat het erom dat je door middel van aandacht je meer bewust wordt van   de verbinding met je lichaam. Klik hier voor meer informatie over de achtergronden van Yoga.

Waarom yoga: In de lessen gaat het erom je bewust   te worden van je lichaam en hoe je er mee omgaat. Je neemt een lichaamshouding   aan of doet een oefening en onderzoekt hoe deze op je in werkt en hoe het effect   weer wegtrekt. Zo word je je bewust van het lichaam en de eventuele spanningen   daarin. Pas dan kun je de nutteloze spanning loslaten. Uiteindelijk kun je in   de algehele ontspanning ervaren, dat deze lichamelijke ontspanning door kan   werken tot op gevoelsmatig en mentaal gebied. Je kùnt deze oefeningen uit de   hatha yoga beoefenen om alleen je lichaam in conditie te brengen en te houden,   natuurlijk kan dat. Het uiteindelijke doel is echter om door middel van   lichaams- en ademhalingsoefeningen een eenheid, een harmonie te bereiken,   waarbij je je bewust wordt van de relatie tussen lichaam en geest.

Veel gehoorde klachten   zoals hoofdpijn en lage rugpijn komen voort uit spanningen in het lichaam. Door   de oefeningen die we doen kun je leren waar bij jou die eventuele spanningen   zitten en hoe je op die plekken ontspanning kunt brengen. Door aandacht te   geven aan je lichaam verleg je deze aandacht van de buitenwereld naar je   binnenwereld, van het denken naar het voelen. Je leert open te staan voor wat in   je lichaam voelbaar is en raakt vertrouwd met de rust die daar ontstaat. De adem   wordt daardoor meer ontspannen en dieper, wat eventuele ademproblemen helpt   verlichten. Op deze manier ervaar je de yoga op een meer meditatieve manier   en leer je je gemakkelijker te ontspannen.