Yoga en Meditatie

Hallo yogi’s, na de ”lockdown” hebben jullie natuurlijk weer zin in heerlijke yoga lessen. We hebben goed nieuws:

We starten bij nader inzien binnen, want de zachtere vormen van yoga (zonder versneld ademen en zweten, gebaseerd op Yin-Yoga) mogen binnen worden aangeboden voor (bij ons) maximaal 4 personen.
Een les gaat door met minimaal 2 personen, je betaalt per les (€12) liefst contant en anders krijg je een ”tikkie”. Ook mogelijk is een strippenkaart voor 5 lessen: €55.

Opgave via de appgroep, of de mail: info@ontspanningbalansenergie.nl

Je mag elk tijdstip en je mag meerder lessen per week. Ik geef in de appgroep aan hoeveel aanmeldingen er zijn en of een les doorgaat. We bieden deze lessen ook na juni, in de zomer aan.

—–

De tijden zijn:

maandag 19.30 Yin Yoga (Chris), 20.45 DynaYoga (Tineke)
dinsdag 20.00 uur Hatha Yoga (Chris)
woensdag 20.00 (Chris)
donderdag 19.30 Meditatie (Janneke)

——

De spelregels:

-eigen mat mee, de wollen matten mogen we niet gebruiken
-eigen drinken mee (er is geen thee na de les)
-yogakleding alvast aan doen
-1,5 m afstand, de indeling van de yogaruimte is aangepast
-handen wassen van te voren, er is desinfectiemiddel in de hal aanwezig
-niet gaan als je verkouden bent en/of koorts hebt
-zelf papieren zakdoekjes meenemen
-wij luchten en reinigen de yogaruimte na elke les

De data en de beschikbaarheid:

21 juli 20.00 uur22 juli 20.00 uur
1 plek vrij2 plekken vrij

Wat is Yoga:

Je kunt het woord yoga vertalen met de woorden verbinden, samenbrengen   en ook met het woord aandacht. Door aandacht verbinden we ons bewust met   iets. In de hatha yoga -waarop meestal gedoeld wordt als we het over yoga   hebben- gaat het erom dat je door middel van aandacht je meer bewust wordt van   de verbinding met je lichaam. Klik hier voor meer informatie over de achtergronden van Yoga.

Waarom yoga: In de lessen gaat het erom je bewust   te worden van je lichaam en hoe je er mee omgaat. Je neemt een lichaamshouding   aan of doet een oefening en onderzoekt hoe deze op je in werkt en hoe het effect   weer wegtrekt. Zo word je je bewust van het lichaam en de eventuele spanningen   daarin. Pas dan kun je de nutteloze spanning loslaten. Uiteindelijk kun je in   de algehele ontspanning ervaren, dat deze lichamelijke ontspanning door kan   werken tot op gevoelsmatig en mentaal gebied. Je kùnt deze oefeningen uit de   hatha yoga beoefenen om alleen je lichaam in conditie te brengen en te houden,   natuurlijk kan dat. Het uiteindelijke doel is echter om door middel van   lichaams- en ademhalingsoefeningen een eenheid, een harmonie te bereiken,   waarbij je je bewust wordt van de relatie tussen lichaam en geest.

Veel gehoorde klachten   zoals hoofdpijn en lage rugpijn komen voort uit spanningen in het lichaam. Door   de oefeningen die we doen kun je leren waar bij jou die eventuele spanningen   zitten en hoe je op die plekken ontspanning kunt brengen. Door aandacht te   geven aan je lichaam verleg je deze aandacht van de buitenwereld naar je   binnenwereld, van het denken naar het voelen. Je leert open te staan voor wat in   je lichaam voelbaar is en raakt vertrouwd met de rust die daar ontstaat. De adem   wordt daardoor meer ontspannen en dieper, wat eventuele ademproblemen helpt   verlichten. Op deze manier ervaar je de yoga op een meer meditatieve manier   en leer je je gemakkelijker te ontspannen.