Yoga en Meditatie

Yogalessen
(de lessen worden gegeven oudeweg 22 te Westerbroek)

maandag: 
20.45-21.45 uur : Dynamische Yoga 
Data: 14, 28 mei, 4, 11, 18, 25 juni, 2 en 9 juli
dinsdag : 

20.00–21.00 uur : Hatha Yoga
Data: 15, 29 mei, 5, 12, 19, 26 juni, 3 en 10 juli
woensdag:

20.00–21.00 uur : Hatha Yoga
Data: 16, 30 mei, 6, 13, 20, 27 juni, 4 en 11 juli

De serie van 8 lessen kost €80

Een proefles/losse les kost  €12

Inschrijven kan hier!

 

 

Wat is Yoga:

Je kunt het woord yoga vertalen met de woorden verbinden, samenbrengen   en ook met het woord aandacht. Door aandacht verbinden we ons bewust met   iets. In de hatha yoga -waarop meestal gedoeld wordt als we het over yoga   hebben- gaat het erom dat je door middel van aandacht je meer bewust wordt van   de verbinding met je lichaam. Klik hier voor meer informatie over de achtergronden van Yoga.

Waarom yoga: In de lessen gaat het erom je bewust   te worden van je lichaam en hoe je er mee omgaat. Je neemt een lichaamshouding   aan of doet een oefening en onderzoekt hoe deze op je in werkt en hoe het effect   weer wegtrekt. Zo word je je bewust van het lichaam en de eventuele spanningen   daarin. Pas dan kun je de nutteloze spanning loslaten. Uiteindelijk kun je in   de algehele ontspanning ervaren, dat deze lichamelijke ontspanning door kan   werken tot op gevoelsmatig en mentaal gebied. Je kùnt deze oefeningen uit de   hatha yoga beoefenen om alleen je lichaam in conditie te brengen en te houden,   natuurlijk kan dat. Het uiteindelijke doel is echter om door middel van   lichaams- en ademhalingsoefeningen een eenheid, een harmonie te bereiken,   waarbij je je bewust wordt van de relatie tussen lichaam en geest.

Veel gehoorde klachten   zoals hoofdpijn en lage rugpijn komen voort uit spanningen in het lichaam. Door   de oefeningen die we doen kun je leren waar bij jou die eventuele spanningen   zitten en hoe je op die plekken ontspanning kunt brengen. Door aandacht te   geven aan je lichaam verleg je deze aandacht van de buitenwereld naar je   binnenwereld, van het denken naar het voelen. Je leert open te staan voor wat in   je lichaam voelbaar is en raakt vertrouwd met de rust die daar ontstaat. De adem   wordt daardoor meer ontspannen en dieper, wat eventuele ademproblemen helpt   verlichten. Op deze manier ervaar je de yoga op een meer meditatieve manier   en leer je je gemakkelijker te ontspannen.